27 mar. 2009

AL en la mira de Washington

Publicado el viernes 27 de marzo del 2009 en el portal de El Nuevo Herald
Washington pone la mira en Latinoamérica pese a la crisis económica
FRANCES ROBLES
Las visitas del gobierno de Obama a América Latina empezaron como un goteo pero se han convertido en una inundación.
La secretaria de Estado, el secretario de Justicia y la jefa de la Seguridad Nacional están viajando a México este mes, y en abril Obama también pasará por allí en camino a una cumbre
regional en Trinidad. El vicepresidente Joe Biden se reunirá hoy y mañana con dirigentes latinoamericanos en Chile antes de salir para Costa Rica para otra reunión de dos días con los jefes de Estado de América Central.
Las visitas subrayan el interés del Presidente en los temas regionales pese a tener problemas más urgentes, según dicen los expertos. El recorrido de dos países de Biden tras una serie de reuniones a nivel de gabinete muestran que Obama está tratando de diversificar su enfoque de América Latina para no concentrarse en la violencia motivada por la droga en México a costa de otras naciones, dijeron expertos.
Para una región sufriendo las consecuencias económicas de la recesión en EEUU y experimentando un brote de dirigentes electos hostiles a Washington, los viajes son críticos.
"Esto es realmente importante, estas visitas estaban atrasadas'', dijo Carmen Diana Deere, directora del Centro de Estudios Latinoamericanos en la Universidad de la Florida. "En América Latina hay expectativas tremendamente altas de que Obama va a ofrecer un significativo cambio de política en favor de una asociación con América Latina''.
Biden hace su primer viaje oficial a América Latina este fin de semana, asistiendo a una cumbre en Chile donde él y otros políticos de centro-izquierda van a buscar soluciones para la crisis económica global. Biden llegará a Chile el jueves por la noche para asistir a la Cumbre de Líderes Progresistas en Viña del Mar.
Estará junto con el Primer Ministro británico Gordon Brown.
La Cumbre de Líderes Progesistas fue una idea de Bill Clinton junto con el antiguo Primer Ministro británico Tony Blair y el ex canciller alemán Gerhard Schroeder.
Clinton sólo asistió a una cumbre en el 2000 antes de dejar el cargo y Bush nunca fue, así que esta será la primera vez en nueve años que el gobierno de EEUU está presente. Se espera la asistencia de la chilena Michelle Bachelet, el brasileño Luis Inacio Lula da Silva, la argentina Cristina Fernández y el uruguayo Tabaré Vázquez.
De allí, Biden visitará la capital chilena de Santiago para conversaciones bilaterales con Bachelet antes de viajar a Costa Rica para ver al presidente panameño Martín Torrijos, al guatemalteco Alvaro Colom, al salvadoreño Elías "Tony'' Saca, al vicepresidente hondureño Arístides Mejía y al Primer Ministro de Belize, Dean Barrow.
También se espera que asista el presidente electo de El Salvador Mauricio Funes, del izquierdista Frente de Liberación Nacional Farabundo Martí.
El presidente de Nicaragua Daniel Ortega no le dio importancia a la reunión y mandará a su viceministro de Relaciones Exteriores.
"El viaje de Biden es importante porque es la primera oportunidad de que un alto funcionario vaya más allá de México'', dijo Michael Shifter, vicepresidente del Diálogo Inter-Americano, una organización de análisis en Washington. "No creo que todo este indique que América Latina va a ser una alta prioridad, pero muestra que Obama quiere tener una buena comprensión de todos los temas. Reunirse con los líderes del Cono Sur y de América Central muestra un enfoque regional''.
En Costa Rica, se espera que Biden discuta la próxima Cumbre de las Américas, que se celebrará en Trinidad y Tobago entre el 17 y el 19 de abril.
Los expertos dicen que no es casual que Biden esté visitando naciones moderadas que no han participado en las vitriólicas críticas a EEUU de otros líderes latinoamericanos como Hugo Chávez, Ortega y Evo Morales.
Tras décadas de gobiernos mayormente conservadores en gran parte de América Latina - particularmente en América Central una serie de líderes izquierdistas ha llegado al poder mediante elecciones. Eso ha empujado a Costa Rica, considerada durante mucho tiempo como un país de centro-izquierda, a la derecha del espectro político.
"Quieren mandar un mensaje a la región'', dio Kevin Casas, un asociado de alto nivel de la Brookings Institution y antiguo vicepresidente de Costa Rica bajo Oscar Arias. "Los dos países escogidos son conocidos por su moderación, por estar comprometidos con el desarrollo humano y con la democracia''.
En toda América Central, las economías dependen mucho del efectivo enviado por inmigrantes en EEUU, y un descenso de esas remesas probablemente será un tema clave en la agenda de Biden.
No está claro que papel va a jugar Cuba en las discusiones aunque se espera que sea un tema clave en Trinidad, en lo que más líderes hemisféricos viajan a La Habana. El mensaje: EEUU es el único que no lo hace.
"Todos le están diciendo a Obama: Cuba es parte de este hemisferio'', dijo Deere.
Pese a la reunión regional, México es el tema hemisférico fundamental, dijo Susan Kaufman Purcell, que dirige el Centro para Política Hemisférica en la Universidad de Miami.
"Quizás hayan mandado a Biden porque querían balancear las cosas tras toda esta atención sobre México, garantizar que los otros gobiernos no se sientan abandonados'', dijo Kaufman. "Me parece muy bueno añadir balance y amplitud''.
Los corresponsales especiales del Miami Herald Gideon Long en Chile y Leland Baxter-Neal en Costa Rica contribuyeron a este reportaje.

Calderón challenges Obama on drugs war

Insuficiente, ayuda de EU contra narco: Felipe Calderón
La ayuda financiera ofrecida hasta ahora por Estados Unidos y los esfuerzos de este país para combatir las actividades ilegales relacionadas con el narcotráfico son claramente insuficientes, según el presidente Felipe Calderón.
En unas declaraciones que publica hoy el Financial Times, el presidente Calderón pide al Gobierno de Barack
Obama que aporte miles de millones de dólares en fondos adicionales para esa lucha: "La ayuda debería ser equivalente al dinero que los consumidores norteamericanos dan a esos criminales", afirma.
Cuando el corresponsal Adam Thompson le pregunta de qué cantidad está hablando, Calderón responde: "Entre 10 mil y 35 mil millones", aunque añade: "La verdad es que nadie lo sabe".
Además de aportar fondos adicionales, EE UU tiene, según Calderón, que hacer mayores esfuerzos para reducir el consumo interno de drogas y combatir el contrabando de armas de EE UU en dirección a México.
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Calderón challenges Obama on drugs war
By Adam Thomson in Mexico City
Published: March 27 2009 02:00
Felipe Calderón has called on the new US administration to contribute potentially tens of billons of dollars in additional funds to help Mexico fight its war on drugs.
In an interview with the Financial Times, the Mexican president said that -neither the financial aid offered so far by Washington, nor US efforts to curb illegal activity along its 2,000-mile border had proved sufficient.
"The help should be equivalent to the flow of money that American consumers give to the criminals," he said in reference to US citizens' consumption of narcotics supplied by Mexico's drug cartels. When asked to estimate that sum, Mr Calderón replied: "Between $10bn and $35bn (€30bn, £24bn) - the truth is that nobody knows."
Mexico's centre-right premier has long insisted on the need for more commitment from Washington but this is the first time he has been so outspoken on the issue since he declared an all-out war on the narcotics industry just over two years ago. Since then, combating the cartels has become the overriding focus of his administration.
Mr Calderón's suggested figure dwarfs the scale of funding that Washington has promised Mexico to date. Congress last month approved a $300m package as part of the Merida Initiative, a three-year programme to help Mexico fight the cartels - $150m less than the US administration had asked for and $100m less than last year's budget.
Mr Calderón, who made no effort to hide his disappointment at the scaling back of the funding, said: "Obviously the money is not enough, particularly if the amount is reduced like that."
In addition to extra funds, Mr Calderón said that the US had to do more to reduce domestic drug consumption, as well as crack down on the illegal flow of arms from the US into Mexico.
Officials on both sides of the border estimate that 90 per cent of the arms used by Mexican cartels come from the US.
"If we want to address this problem seriously, there has to be a far greater commitment [by the US administration]," said Mr Calderón.
The force of that message is unlikely to be lost on Washington, which has expressed growing concern about Mexico's bloody war and is sending a slew of top-ranking officials south of the border in the coming weeks to discuss security issues.
Hillary Clinton, US secretary of state, yesterday concluded a two-day visit to Mexico and Barack Obama, US president, has confirmed that he will stop off in Mexico in mid-April on his way to the summit of the Americas in Trinidad.
Robert Gibbs, White House spokesman, signalled yesterday that Mr Obama also favoured an assault weapons ban.
Washington's concern is hardly surprising: more than 6,000 people were murdered in drug-related violence in Mexico last year - roughly three times the figure for 2007.
About 200 of those victims were decapitated, and some were found diced and left in vats of acid.
Much of the violence has occurred along the country's northern border, which is shared by California, Arizona, New Mexico and Texas.
Mr Calderón was this month forced to send 7,000 soldiers and federal police to take over Ciudad Juárez, the city that neighbours El Paso, Texas and is home to many US manufacturing companies.
The decision came after local authorities admitted that a turf war between two competing cartels for Juárez's smuggling routes into the US as well as dominance of the local market was spiralling out of control.
Most of all, Mr Calderón's message is likely to catch the attention of the US secretary of state.
Mrs Clinton has admitted that the US shared the blame for the growing violence in Mexico. "Our insatiable demand for illegal drugs fuels the drug trade," she conceded on her flight to Mexico.
"Our inability to prevent weapons from being illegally smuggled across the border to arm these criminals causes the deaths of police officers, soldiers and -civilians."
Mr Calderón, who met Mrs Clinton on Wednesday, welcomed what he described as "a change, not only in the discourse, but also in the attitude of the American government", towards Mexico's war on drugs.
During her trip to Mexico, Mrs Clinton emphasised that Congress has now authorised a total of $700m for the Merida Initiative and that the US wants to speed up its delivery of military hardware to Mexico.
Speaking at an event with Mexico's foreign minister, she added that the Obama administration would try to work with Congress to provide $80m for Blackhawk helicopters for Mexico.
Mrs Clinton yesterday also signalled her support for a new US assault weapons ban. "I think these assault weapons, these military-style weapons, don't belong on anyone's street," she told NBC, while acknowledging that reinstating the 1990s ban was politically a "very heavy lift".
Additional reporting by Daniel Dombey in Washington
www.ft.com/americas

Hézbola asociado con el narco mexicano

Afirma de nuevo The Washington Times (WT).
De acuerdo con ese periodico -propiedad del reverendo Sun Myung Moon, dueño de la Iglesia de la Unificación Mundial-, el grupo radical Hezbolá utiliza las mismas rutas que usan los carteles de la droga en la frontera sur de EE UU para financiar sus operaciones y amenazar la seguridad nacional.
Según el periódico, que cita a ex funcionarios y actuales fuentes oficiales, Hezbolá desde hace tiempo ha estado involucrado en el narcotráfico y el contrabando de personas en la región fronteriza de Paraguay, Argentina y Brasil, pero "con más frecuencia se apoya en los carteles de la droga mexicanos que controlan el acceso a las rutas hacia Estados Unidos".
Una fuente anónima del Pentágono le advirtió a la reportera Sara A. Carter que ante el escenario en la frontera, Al Qaeda también podría utilizar las rutas del narcotráfico para infiltrar a sus miembros en suelo estadounidense. Según esa fuente, esa sería la forma más fácil de entrar a EE UUporque Al Qaeda reclutaría a militantes para cometer actos suicidas. "Es difícil de lograr ese tipo de reclutamiento, capacitación y desarrollo en Kansas City", señaló la fuente anónima.
Por su parte, Michael Braun, que recién se jubiló como jefe de operaciones de la DEA)"Trabajan juntos. Dependen de los mismos proveedores siniestros, y de una u otra forma están conectados", agregó el experto."Aprovecharán esas relaciones para su beneficio, para el contrabando de personas y cargamentos hacia Estados Unidos; de hecho, ya lo están haciendo", continuó.
Según The WT, las declaraciones de Braun fueron confirmadas por seis funcionarios estadounidenses con experiencia en asuntos policiales, de defensa y de la lucha antiterrorista, pero que pidieron el anonimato por la sensibilidad del tema.
Aunque las autoridades no han confirmado ataques perpetrados por Hezbolá dentro de EE UU, sus crecientes vínculos con los carteles de la droga mexicanos son preocupantes, expresó el rotativo.
Dos fuentes policiales dijeron al diario que no sorprende que miembros de Hezbolá ya hayan atravesado la frontera hacia EE UU utilizando las rutas del narcotráfico. "Los carteles mexicanos no tienen lealtad a nadie. Ayudarán, voluntariamente o sin saberlo, a otros grupos nefastos a entrar a EU a través de las rutas que controlan", señaló una de las fuentes. Esa infiltración a territorio estadounidense "ya ha sucedido y por eso es que la frontera es un asunto de seguridad nacional tan grave", enfatizó.
Otro experto en la lucha antiterrorista indicó, sin embargo, que "aunque hay razón para creer (que miembros de Hezbolá) han puesto la vista en la frontera sur para entrar a EU... hasta la fecha su éxito ha sido extremadamente limitado".
Según el diario, las autoridades estadounidenses están siguiendo de cerca los vínculos entre Hezbolá y los carteles de la droga.
(La traducción la hizo la agencia EFE).
El reportaje en ingles:
Friday, March 27, 2009
EXCLUSIVE: Hezbollah uses Mexican drug routes into U.S.
Sara A. Carter
EXCLUSIVE:
Hezbollah is using the same southern narcotics routes that Mexican drug kingpins do to smuggle drugs and people into the United States, reaping money to finance its operations and threatening U.S. national security, current and former U.S. law enforcement, defense and counterterrorism officials say.
The Iran-backed Lebanese group has long been involved in narcotics and human trafficking in South America's tri-border region of Paraguay, Argentina and Brazil. Increasingly, however, it is relying on Mexican narcotics syndicates that control access to transit routes into the U.S.
Hezbollah relies on "the same criminal weapons smugglers, document traffickers and transportation experts as the drug cartels," said Michael Braun, who just retired as assistant administrator and chief of operations at the U.S. Drug Enforcement Administration (DEA).
"They work together," said Mr. Braun. "They rely on the same shadow facilitators. One way or another, they are all connected.
"They'll leverage those relationships to their benefit, to smuggle contraband and humans into the U.S.; in fact, they already are [smuggling]."
His comments were confirmed by six U.S. officials, including law enforcement, defense and counterterrorism specialists. They spoke on the condition that they not be named because of the sensitivity of the topic.
While Hezbollah appears to view the U.S. primarily as a source of cash - and there have been no confirmed Hezbollah attacks within the U.S. - the group's growing ties with Mexican drug cartels are particularly worrisome at a time when a war against and among Mexican narco-traffickers has killed 7,000 people in the past year and is destabilizing Mexico along the U.S. border.
Secretary of State Hillary Rodham Clinton was in Mexico on Thursday to discuss U.S. aid. Other U.S. Cabinet officials and President Obama are slated to visit in the coming weeks.
Hezbollah is based in Lebanon. Since its inception after the Israeli invasion of Lebanon in 1982, it has grown into a major political, military and social welfare organization serving Lebanon's large Shi'ite Muslim community.
In 2006, it fought a 34-day war against Israel, which remains its primary adversary. To finance its operations, it relies in part on funding from a large Lebanese Shi'ite Muslim diaspora that stretches from the Middle East to Africa and Latin America. Some of the funding comes from criminal enterprises.
Although there have been no confirmed cases of Hezbollah moving terrorists across the Mexico border to carry out attacks in the United States, Hezbollah members and supporters have entered the country this way.
Last year, Salim Boughader Mucharrafille was sentenced to 60 years in prison by Mexican authorities on charges of organized crime and immigrant smuggling. Mucharrafille, a Mexican of Lebanese descent, owned a cafe in the city of Tijuana, across the border from San Diego. He was arrested in 2002 for smuggling 200 people, said to include Hezbollah supporters, into the U.S.
In 2001, Mahmoud Youssef Kourani crossed the border from Mexico in a car and traveled to Dearborn, Mich. Kourani was later charged with and convicted of providing "material support and resources ... to Hezbollah," according to a 2003 indictment.
A U.S. official with knowledge of U.S. law enforcement operations in Latin America said, "we noted the same trends as Mr. Braun" and that Hezbollah has used Mexican transit routes to smuggle contraband and people into the U.S.
Two U.S. law enforcement officers, familiar with counterterrorism operations in the U.S. and Latin America, said that "it was no surprise" that Hezbollah members have entered the U.S. border through drug cartel transit routes.
"The Mexican cartels have no loyalty to anyone," one of the officials told The Washington Times. "They will willingly or unknowingly aid other nefarious groups into the U.S. through the routes they control. It has already happened. That's why the border is such a serious national security issue."
One U.S. counterterrorism official said that while "there's reason to believe that [Hezbollah members] have looked at the southern border to enter the U.S. ... to date their success has been extremely limited."
However, another U.S. counterterrorism official confirmed that the U.S. is watching closely the links between Hezbollah and drug cartels and said it is "not a good picture."
A senior U.S. defense official, who spoke on the condition of anonymity because of ongoing operations in Latin America, warned that al Qaeda also could use trafficking routes to infiltrate operatives into the U.S.
"If I have the money to do it - I want to get somebody across the border - that's a way to do it," the defense official said. "Especially foot soldiers. Somebody who's willing to come and blow themselves up. That's sort of hard to do that kind of recruiting, training and development in Kansas City."
Adm. James G. Stavridis, commander of U.S. Southern Command and the nominee to head NATO troops as Supreme Allied Commander-Europe, testified before the House Armed Services Committee last week that the nexus between illicit drug trafficking - "including routes, profits, and corruptive influence" and "Islamic radical terrorism" is a growing threat to the U.S.
He noted that in August, "U.S. Southern Command supported a Drug Enforcement Administration
operation, in coordination with host countries, which targeted a Hezbollah-connected drug trafficking organization in the Tri-Border Area."
In October, another interagency operation led to the arrests of several dozen people in Colombia associated with a Hezbollah-connected drug trafficking and a money-laundering ring. Hezbollah uses these operations to generate millions of dollars to finance Hezbollah operations in Lebanon and other areas of the world, he said.
"Identifying, monitoring and dismantling the financial, logistical, and communication linkages between illicit trafficking groups and terrorist sponsors are critical to not only ensuring early indications and warnings of potential terrorist attacks directed at the United States and our partners, but also in generating a global appreciation and acceptance of this tremendous threat to security," he said.
Mr. Braun, who spent 33 years with the DEA and still works with the organization as a consultant, said that members of the elite Quds, or Jerusalem, force of Iran's Revolutionary Guards also are showing up in Latin America.
"Quite frankly, I'm not opposed to the belief that they could be commanding and controlling Hezbollah's criminal enterprises from there," Mr. Braun said.
The DEA thinks that 60 percent of terrorist organizations have some ties with the illegal narcotics trade, said agency spokesman Garrison Courtney.
South American drug cartels were forced into developing stronger alliances with Mexican syndicates when the U.S. closed off access from the Caribbean 15 years ago, Mr. Braun said.
Mexico's transit routes now account for more than 90 percent of the cocaine entering the U.S., he said. The emphasis on Mexico intensified after the Sept. 11 attacks, when beefed-up U.S. security measures greatly reduced access to the U.S. by air and water, he said.
The shift put Mexico's drug cartels in the lead and helped them amass billions of dollars and an estimated 100,000 foot soldiers, according to U.S. defense officials.
Hezbollah shifted its trade routes along with the drug cartels, using Lebanese Shi'ite expatriates to negotiate contracts with Mexican crime bosses, Mr. Braun said.
The World Trade Bridge between Nuevo Laredo and its sister city, Laredo, as well as Interstate 35 and Highways 59, 359 and 83, are like veins feeding the Mexican syndicates, running from southern Texas to cities across the U.S. and as far north as Canada, U.S. officials say. In addition, access routes from El Paso, Texas, to San Diego are also high-value entry points.
Ben Conery contributed to this report

Una familia rota por las FARC

Una familia rota por las FARC
Tres de los Lozada fueron secuestrados, y el padre, asesinado por la guerrilla
YUMA GÓMEZ-CORNEJO - Madrid -
Publicado en El País, 27/03/2009;
Juan Sebastián Lozada tenía 15 años cuando la violencia del conflicto colombiano irrumpió en su vida la noche del 26 de julio de 2001: decenas de guerrilleros de las Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia (FARC) tomaron al asalto el edificio Miraflores, en la ciudad de Neiva, y le secuestraron, junto a su madre, Gloria Polanco de Lozada; su hermano, Andrés Felipe, y otras 13 personas más. Pasó en cautiverio tres años, hasta que fue liberado junto a su hermano tras el pago de un rescate, mientras que su madre permaneció secuestrada hasta el 28 febrero de 2008. Su padre, el senador Jaime Lozada, fue asesinado por las FARC el 3 de diciembre de 2005.
Esta trágica experiencia no ha embotado la esperanza y el optimismo de Juan Sebastián, que actualmente está terminando sus estudios de Administración de Negocios Internacionales. Esta semana está en Madrid, donde ha llegado para participar en el foro Justicia por Colombia, que finaliza hoy en la Universidad Carlos III. Juan Sebastián defiende una solución negociada al conflicto colombiano, aunque apoya también la política del Gobierno de Álvaro Uribe de ejercer presión militar sobre la guerrilla.
El día que fue secuestrado, Juan Sebastián había salido con sus amigos para ver un partido de fútbol. "Ese día estaba jugándose la Copa de América en Colombia, jugaba Colombia frente a Honduras", cuenta a EL PAÍS. Tras volver a casa y acostarse, "hacia las 11 de la noche, mi mamá nos levantó a mi hermano y a mí, angustiada, porque algo estaba pasando. Los guerrilleros estaban pegándole a la puerta del apartamento con las culatas del fusil. Nos preguntaron por mi papá. Él se había quedado en Bogotá. Entonces procedieron a llevarnos a mi mamá, a mi hermano y a mí". En el apartamento quedó, dormido y solo, el pequeño de la familia, Daniel Julián.
Los guerrilleros llevaron a los secuestrados a un campamento situado en la llamada zona de distensión: un área de 42.000 kilómetros cuadrados al sur de Colombia, desmilitarizada por el Gobierno del entonces presidente, Andrés Pastrana, para la negociación de un proceso de paz con la guerrilla. El Ejército no entró en esa zona hasta febrero de 2002, tras la ruptura de las conversaciones de paz.
Mientras permanecía secuestrada, Gloria Polanco fue elegida miembro de la Cámara de Representantes por el departamento del Huila. Poco después la separaron de sus hijos. "Le dijeron que a los dos días vendrían para transportarnos a nosotros. Se la llevaron, pasaron los dos días, pasó un mes, y nunca llegaron a por nosotros". Finalmente, el comandante encargado del campamento les dijo que ella "había pasado a formar parte del grupo de canjeables", los rehenes susceptibles de ser intercambiados por guerrilleros presos.
Juan Sebastián y Andrés Felipe fueron liberados cuando su padre logró reunir el dinero que las FARC exigían. Atrás quedaron tres años de cautiverio. "Teníamos muy claro que si el Ejército trataba de rescatarnos, las FARC nos asesinaban, porque nos lo habían hecho saber. Sabíamos quién era el guerrillero encargado de matar a cada secuestrado". Por la noche oían cómo ensayaban su muerte. "Un guerrillero decía: 'Juan Sebastián' y disparaba".
El senador Lozada se convirtió en adalid de un acuerdo humanitario que permitiera la liberación de su esposa y los demás secuestrados. Sin embargo, no logró ver a Gloria en libertad: en diciembre de 2005 fue asesinado por las FARC. Fue "un error" de la guerrilla, dice Juan Sebastián. "Posteriormente fue capturada la persona encargada de llevar a cabo el ataque y dijo que era un atentado planeado para otra persona, pero que, por falta de comunicación entre ellos, habían asesinado a mi papá".
Finalmente, el 27 de febrero de 2008, a través de la mediación de la senadora Piedad Córdoba y del presidente venezolano, Hugo Chávez, Gloria Polanco fue liberada junto a otros tres rehenes. La familia por fin volvió a reunirse. "Hoy en día ya estamos los cuatro, gracias a Dios, con la dolorosa ausencia de mi padre, pero saliendo adelante con su aliento y con su legado".
Ahora, Juan Sebastián espera que la guerrilla "entienda pronto que esta confrontación ya no tiene sentido y que lo que deseamos cada uno de los colombianos es que llegue una paz estable y duradera". "Estoy convencido de que la paz y la solución al conflicto es político-negociada. Pero estoy convencido también de que lo que ha venido haciendo el presidente Uribe es totalmente necesario. Creo que el presidente Pastrana, en un acto muy generoso, trató de construir un proceso de paz serio y las FARC fallaron, desaprovecharon esa oportunidad, y el ejemplo más concreto es que, mientras dialogaban, nos secuestraron a nosotros y utilizaron esa zona de diálogo para refugiarnos. No se les veía una voluntad de paz, porque, además, llegaban fortalecidos a la mesa de diálogo. Creo que ahora ha disminuido mucho su capacidad de acción y cuando ellos sientan que la presión ya es muy grande, que su lucha no va para ningún lado, ahí sí se van a sentar a negociar seriamente".
Además, Juan Sebastián se ha sumado a una iniciativa llamada Responsabilidad Compartida, que busca "crear conciencia de que el delito de la droga no es sólo responsabilidad de Colombia, sino que es del mundo entero. Nosotros la producimos, pero los consumidores están en otros lados. Y hay que crear sinergia en ese sentido", explica.
El día a día de los cautivos
Los secuestrados en los campamentos de la guerrilla ven pasar los días con una desesperante lentitud y monotonía, como relata Juan Sebastián Lozada, prisionero de las Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia (FARC) durante tres años.
Los rehenes se levantaban hacia las cinco y media de la mañana y entonces sus captores les llevaban el desayuno, "que consistía en un caldo con arepa", como es común en Colombia, explica Lozada. Sin embargo, "ese caldo realmente era un agua con sal, porque no se encontraba absolutamente nada para echarle".
Después tenían un tiempo asignado para bañarse y a las 11.30 les llevaban el almuerzo. "Un día te daban fríjol con arroz, otro día lenteja con arroz, otro día arveja con arroz, y así se repetía la dieta todo el tiempo, todos los días lo mismo".
Después de comer llegaba la tarde, que "era lo más difícil del día, porque las horas se hacían eternas. No había más que esperar a que pasara el día: contar las horas, preguntar la hora; a veces dialogábamos entre nosotros, por supuesto, pero era eterno".
A las cinco tomaban la cena, "que era lo que quedara del almuerzo. A las cinco y media ya estábamos acostados, escuchando radio, a las seis ya estaba totalmente oscuro, y a las ocho y media de la noche ya estábamos durmiendo, y al otro día la misma rutina".
Sin embargo, esta dura experiencia ha mejorado la actitud ante la vida de Juan Sebastián: "Lo importante realmente es la familia, lo demás es efímero, es pasajero. Nosotros sobrevivimos sin ninguna clase de ayuda material, nunca tuvimos acceso a cosas que uno estando libre cree que sin ellas no puede vivir. Por ejemplo, nunca nos tomamos una Coca-Cola, la comida no era gran cosa, pero aún así, sobrevivimos

Usuario de Facebook

La mayoría de los usuarios de Facebook en EE UU tiene más de 25 años
El número de mujeres mayores de 55 se quintuplica en los últimos seis meses
AITOR RIVEIRO - Madrid -
El País, 27/03/2009
La brecha digital que divide al mundo entre quienes tienen acceso o no a Internet
tiene tanto que ver con la edad como con el dinero. Sin embargo, las personas mayores se acercan cada vez más a la Red hasta tal punto que la mayoría de los usuarios estadounidenses de la red social más grande, Facebook, tienen más de 25 años y el grupo de mayor crecimiento es el de mujeres con más de 55.
La democracia llega a Facebook
Los datos que ha hecho públicos Facebook
y que recoge uno de los blogs dedicados a seguir la actualidad de la red social indican un cambio de tendencia en las características de sus usuarios. Pese a que el grupo demográfico mayoritario lo siguen representando los jóvenes de 18 a 25 años, su crecimiento en los últimos seis meses se ha estancado, mientras el de personas más mayores se ha disparado.
En concreto, la banda de edad 26-34 años experimentó un crecimiento del 100%; la de 35-44 casi se triplicó; mientras la de 45-50 años rozó el 400%. Sin embargo, el gran pelotazo se ha producido entre los usuarios mayores de 55 años, con un incremento en el último semestre que ronda el 450%; en el caso de las mujeres, además, el crecimiento supera el 550%.
Pero no sólo este dato invita a pensar en que la red social está madurando. Según los mismos datos, en Estados Unidos Facebook tiene algo más de 19,4 millones de usuarios con una edad comprendida entre los 18 y los 25 años, la banda de edad más numerosa. Sin embargo, los miembros que tienen entre 26 y 44 años suman prácticamente 24 millones.

Razones

Columna Razones/Jorge Fernández Menéndez
Excélsior, 27 de marzo de 2009;
El vértigo y los datos duros
La vertiginosa sucesión de acontecimientos que se han dado en torno al tema de la seguridad en los últimos días prácticamente ha impedido colocarlos en contexto.
La detención el martes de Héctor Huerta Ríos, apodado El Barba y responsable de la plaza de Monterrey por el cártel de los BeltránLeyva (que desde hace algunos años no tiene nada que ver con el de Sinaloa, pese a que así insisten en consignarlo algunos medios), en alianza con Los Zetas, fue el último de una sucesión de golpes que han sufrido las distintas organizaciones del crimen, que van desde capturas de sus jefes de plaza en Quintana Roo y Tamaulipas hasta la detención del hijo de El Mayo Zambada, y que se complementa con la divulgación de los nombres de los 37 principales narcotraficantes del país, con recompensas que van de los 30 millones a los 15 millones de pesos por información que lleve a su captura. Por lo pronto tres de esos 37 están ya detenidos.
Pero esa estrategia se ha complementado con un operativo en Ciudad Juárez de una dimensión que no habíamos visto hasta ahora. Hemos estado allí y la presencia de las fuerzas de seguridad federal es apabullante. En los hechos, en Juárez se vive una suerte de estado de excepción, que se combina con las acusaciones de la relación de candidatos y ex funcionarios con el narcotráfico. Y lo que se verá es que allí son muchos más de lo que se cree quienes están en esa condición. La detención hace ya algunos meses de Saulo Reyes, ex jefe de la policía de Juárez, en Estados Unidos, cuando transportaba personalmente drogas y dinero, es un golpe que tiene repercusiones en muchos ámbitos de la política local y quien fue su jefe, el aspirante a diputado Héctor Murguía, no puede desprenderse de ese hecho ni de esa relación. Pero el ex jefe de policía venía, también, con la recomendación de la Coparmex y de varios empresarios locales. El tema no es menor y no puede reducirse al engaño. Lo cierto es que, mientras todo eso se debate en ocasiones sin atenerse a los datos duros, Ciudad Juárez está ocupada por fuerzas de seguridad federales. Y las labores de inteligencia que se derivan de esa ocupación tendrán repercusiones que van más allá del caso Murguía.
Lo que no se puede comprender es cómo los partidos pueden seguir equivocándose tanto en estos temas. Olvidemos por un momento el debate entre el PAN y el PRI (y la defensa que hizo el PRD… del PRI), olvidemos el conocido caso del alcalde con licencia de Ixtapaluca, Mario Moreno Conrado, arraigado y acusado de ser el líder de una banda de secuestradores y ahora también candidato a diputado por el PRD, pero resulta incomprensible que el PRI designe como candidato al gobierno de Colima a Mario Anguiano, un hombre que podrá ser un político bueno o malo pero cuyo hermano y su primo están presos con condenas firmes por participar en el narcotráfico, en una entidad que se ha significado a lo largo de los años por la presencia de bandas dedicadas al tráfico de metanfetaminas. Hay acusaciones absolutamente infundadas y basadas a veces en presiones de los grupos del crimen organizado, como parte de su propia estrategia, pero existen otros casos, como éstos, en los que por simple lógica común se deberían desechar candidaturas de tan alto nivel y más aún cuando se trata de una designación de “unidad”. Pero casos como estos se están replicando en todo el país y los partidos, y el IFE, hablan de un blindaje que parece ser cada vez más endeble y en donde la denuncia ciudadana o mediática parece tener más efectividad que el propio control partidario.
Pero mientras eso ocurre en Juárez y en Colima, en la Ciudad de México, se estaba a punto de aprobar, finalmente, la Ley de Extinción de Dominio, con las modificaciones que propuso en su momento el priismo. Una ley que tendría que haberse aprobado, con o sin cambios, hace ya tiempo. Ahora los legisladores deben sacar las leyes de policía, PGR y narcomenudeo: es un imperativo casi moral
no seguir retrasando esa legislación. No tienen por qué aprobarse como las envió el Ejecutivo federal, pero se debe terminar de establecer el marco legal para esas operaciones. Y allí es donde el PRI está fallando, aunque algunas de sus propuestas de modificación, como ocurre en la Ley de Extinción de Dominio, sean acertadas: el priismo se jacta, en ocasiones con razón, de conocer los tiempos de la política, pero en esta oportunidad ese cálculo le falló. Peor aún está el PRD que impulsó y aprobó en el DF una Ley de Extinción de Dominio mucho más dura que la propuesta por la Federación… a la que se opone ahora por “autoritaria”.
Y también, al momento de escribir estas líneas y ya con Hillary Clinton en la ciudad (que trae en su portafolio el programa de colaboración bilateral más ambicioso que se haya planteado entre Estados Unidos y México en temas de seguridad), se estaba por dar a conocer, finalmente, el nombramiento de Jorge Tello Peón como secretario ejecutivo del Sistema Nacional de Seguridad Pública (SNSP), funciones que, en los hechos ya viene realizando, tanto en la coordinación con estados y municipios como con las distintas instancias federales, al colocar ya formalmente esa institución bajo el control de la Presidencia y la Secretaría de Gobernación. Un trabajo político y técnico que explica muchos de los avances que se han tenido en las últimas semanas. Alejandro Rubido García, quien estaba al frente del SNSP, se quedará en posiciones operativas clave en el nuevo esquema, pues se trata de uno de los funcionarios de mayor experiencia y confiabilidad en el área.
El hecho es que el panorama está cambiando con demasiada velocidad en el ámbito de la seguridad y estamos entrando en una suerte de torbellino donde no faltan las mentiras y la desinformación, como aquella que le atribuye a un secretario de Estado haber adquirido una casa en efectivo, misma que es de su propiedad desde hace algunos lustros.

Informe de Stratfor

Security Weekly : Central America: An Emerging Role in the Drug Trade‏
CENTRAL AMERICA: AN EMERGING ROLE IN THE DRUG TRADE/By Stephen Meiners
As part of STRATFOR's coverage of the security situation in Mexico, we have observed some significant developments in the drug trade in the Western Hemisphere over the past year. While the United States remains the top destination for South American-produced cocaine, and Mexico continues to serve as the primary transshipment route, the path between Mexico and South America is clearly changing.
These changes have been most pronounced in Central America, where Mexican drug-trafficking organizations have begun to rely increasingly on land-based smuggling routes as several countries in the region have stepped up monitoring and interdiction of airborne and maritime shipments transiting from South America to Mexico.
The results of these changes have been extraordinary. According to a December 2008 report from the U.S. National Drug Intelligence Center, less than 1 percent of the estimated 600 to 700 tons of cocaine that departed South America for the United States in 2007 transited Central America. The rest, for the most part, passed through the Caribbean Sea or Pacific Ocean en route to Mexico. Since then, land-based shipment of cocaine through Central America appears to have ballooned. Earlier this month, U.S. Ambassador to Guatemala Stephen McFarland estimated in an interview with a Guatemalan newspaper that cocaine now passes through that country at a rate of approximately 300 to 400 tons per year.
Notwithstanding the difficulty associated with estimating drug flows, it is clear that Central America has evolved into a significant transshipment route for drugs, and that the changes have taken place rapidly. These developments warrant a closer look at the mechanics of the drug trade in the region, the actors involved, and the implications for Central American governments -- for whom drug-trafficking organizations represent a much more daunting threat than they do for Mexico.
Some Background
While the drug trade in the Western Hemisphere is multifaceted, it fundamentally revolves around the trafficking of South American-produced cocaine to the United States, the world's largest market for the drug. Drug shipment routes between Peru and Colombia -- where the vast majority of cocaine is cultivated and produced -- and the United States historically have been flexible, evolving in response to interdiction efforts or changing markets. For example, Colombian drug traffickers used to control the bulk of the cocaine trade by managing shipping routes along the Caribbean smuggling corridor directly to the United States.
By the 1990s, however, as the United States and other countries began to focus surveillance and interdiction efforts along this corridor, the flow of U.S.-bound drugs was forced into Mexico, which remains the main transshipment route for the overwhelming majority of cocaine entering the United States. A similar situation has been occurring over the last two years in Central America. From the 1990s until as recently as 2007, traffickers in Mexico received multiton shipments of cocaine from South America. There was ample evidence of this, including occasional discoveries of bulk cocaine on everything from small propeller aircraft and Gulfstream jets to self-propelled semisubmersible vessels, fishing trawlers and cargo ships. These smuggling platforms had sufficient range and capacity to bypass Central America and ship bulk drugs directly to Mexico.
By early 2008, however, a series of developments in several Central American countries suggested that drug-trafficking organizations -- Mexican cartels in particular -- were increasingly trying to establish new land-based smuggling routes through Central America for cocaine shipments from South America to Mexico and eventual delivery to the United States. While small quantities of drugs had certainly transited the region in the past, the routes used presented an assortment of risks.
A combination of poorly maintained highways, frequent border crossings, volatile security conditions and unpredictable local criminal organizations apparently presented such great logistical challenges that traffickers opted to send the majority of their shipments through well-established maritime and airborne platforms. In response to this relatively unchecked international smuggling, several countries in the region began taking steps to increase the monitoring and interdiction of such shipments. The Colombian government, for one, stepped up monitoring of aircraft operating in its airspace. The Mexican government installed updated radar systems and reduced the number of airports authorized to receive flights originating in Central and South America. The Colombian government estimates that the aerial trafficking of cocaine from Colombia has decreased by as much as 90 percent since 2003.
Maritime trafficking also appears to have suffered over the past few years, most likely due to greater cooperation and information-sharing between Mexico and the United States. The United States has an immense capability to collect maritime technical intelligence, and an increasing degree of awareness regarding drug trafficking at sea. Two examples of this progress include the Mexican navy's July 2008 capture -- acting on intelligence provided by the United States -- of a self-propelled semisubmersible vessel loaded with more than five tons of cocaine, and the U.S. Coast Guard's February 2009 interdiction of a Mexico-flagged fishing boat loaded with some seven tons of cocaine about 700 miles off Mexico's Pacific coast.
Presumably as a result of successes such as these, the Mexican navy reported in 2008 that maritime trafficking had decreased by an estimated 60 percent over the last two years. While it is impossible to independently corroborate the Mexican and Colombian governments' estimates on the degree to which air- and seaborne drug trafficking has decreased over the last few years, developments in Central America over the past year certainly support their assessments. In particular, STRATFOR has observed that in order to make up for losses in maritime and aerial trafficking, land-based smuggling routes are increasingly being used -- not by Colombian cocaine producers or even Central American drug gangs, but by the now much more powerful Mexican drug-trafficking organizations.
Mechanics of Central American Drug Trafficking
It is important to clarify that what we are defining as land-based trafficking is not limited to overland smuggling. The methods associated with land-based trafficking can be divided into three categories: overland smuggling, littoral maritime trafficking and short-range aerial trafficking.
The most straightforward of these is simple overland smuggling. As a series of investigations in Panama, Costa Rica and Nicaragua demonstrated last year, overland smuggling operations use a wide variety of approaches. In one case, authorities pieced together a portion of a route being used by Mexico's Sinaloa cartel in which small quantities of drugs entered Costa Rica from Panama via the international point of entry on the Pan-American Highway. The cocaine was often held for several days in a storage facility before being loaded onto another vehicle to be driven across the country on major highways. Upon approaching the Nicaraguan border, however, the traffickers opted to avoid the official port of entry and instead transferred the shipments into Nicaragua on foot or on horseback along a remote part of the border. Once across, the shipments were taken to the shores of the large inland Lake Nicaragua, where they were transferred onto boats to be taken north, at which point they would be loaded onto vehicles to be driven toward the Honduran border. In one case in Nicaragua, authorities uncovered another Sinaloa-linked route that passed through Managua and is believed to have followed the Pan-American Highway through Honduras and into El Salvador.
The second method associated with land-based trafficking involves littoral maritime operations. Whereas long-range maritime trafficking involves large cargo ships and self-propelled semisubmersible vessels capable of delivering multiton shipments of drugs from South America to Mexico without having to refuel, littoral trafficking tends to involve so-called "go-fast boats" that are used to carry smaller quantities of drugs at higher speeds over shorter distances. This method is useful to traffickers who might want to avoid, for whatever reason, a certain stretch of highway or perhaps even an entire country. According to Nicaraguan military officials, several go-fast boats are suspected of operating off the country's coasts and of sailing outside Nicaraguan territorial waters in order to avoid authorities. While it is possible to make the entire trip from South America to Mexico using only this method -- and making frequent refueling stops -- it is believed that littoral trafficking is often combined with an overland network.
The third method associated with land-based drug smuggling involves short-range aerial operations. In these cases, clandestine planes make stops in Central America before either transferring their cargo to a land vehicle or making another short flight toward Mexico. Over the past year, several small planes loaded with drugs or cash have crashed or been seized in Honduras, Mexico and other countries in the region. In addition, authorities in Guatemala have uncovered several clandestine airstrips allegedly managed by the Mexican drug-trafficking organization Los Zetas. These examples suggest that even as overall aerial trafficking appears to have decreased dramatically, the practice continues in Central America. Indeed, there is little reason to expect that it would not continue, considering that many countries in the region lack the resources to adequately monitor their airspace.
While each of these three methods involves a different approach to drug smuggling, the methods share two important similarities. For one, the vehicles involved -- be they speedboats, small aircraft or private vehicles -- have limited cargo capacities, which means land-based trafficking generally involves cocaine shipments in quantities no greater than a few hundred pounds. While smaller quantities in more frequent shipments mean more handling, they also mean that less product is lost if a shipment is seized. More importantly, each of these land-based methods requires that a drug-trafficking organization maintain a presence inside Central America.
Actors Involved
There are a variety of drug-trafficking organizations operating inside Central America. In addition to some of the notorious local gangs -- such as Calle 18 and MS-13 -- there is also a healthy presence of foreign criminal organizations. Colombian drug traffickers, for example, historically have been no strangers to the region. However, as STRATFOR has observed over the past year, it is the more powerful Mexico-based drug-trafficking organizations that appear to be overwhelmingly responsible for the recent upticks in land-based narcotics smuggling in Central America.
Based on reports of arrests and drug seizures in the region over the past year, it is clear that no single Mexican cartel maintains a monopoly on land-based drug trafficking in Central America. Los Zetas, for example, are extremely active in several parts of Guatemala, where they engage in overland and short-range aerial trafficking. The Sinaloa cartel, which STRATFOR believes is the most capable Mexican trafficker of cocaine, has been detected operating a fairly extensive overland smuggling route from Panama to El Salvador. Some intelligence gaps remain regarding, for example, the precise route Sinaloa follows from El Salvador to Mexico or the route Los Zetas use between South America and Guatemala. It is certainly possible that these two Mexican cartels do not rely exclusively on any single route or method in the region. But the logistical challenges associated with establishing even one route across Central America make it likely that existing routes are maintained even after they have been detected -- and are defended if necessary.
The operators of the Mexican cartel-managed routes also do not match a single profile. At times, Mexican cartel members themselves have been found to be operating in Central America. More common is the involvement of locals in various phases of smuggling operations. Nicaraguan and Salvadoran nationals, for example, have been arrested in northwestern Nicaragua for operating a Sinaloa-linked overland and littoral route into El Salvador. Authorities in Costa Rica have arrested Costa Rican nationals for their involvement in overland routes through that country. In that case, a related investigation in Panama led to the arrest of several Mexican nationals who reportedly had recently arrived in the area to more closely monitor the operation of their route. One exception is Guatemala, where Mexican drug traffickers appear to operate much more extensively than in any other Central American country; this may be due, at least in part, to the relationship between Los Zetas and the Guatemalan Kaibiles. Beyond the apparently more-established Zeta smuggling operations there, several recent drug seizures -- including an enormous 1,800-acre poppy plantation attributed to the Sinaloa cartel -- make it clear that other Mexican drug-trafficking organizations are currently active inside Guatemala. Sinaloa was first suspected of increasing its presence in Guatemala in early 2008, when rumors surfaced that the cartel was attempting to recruit local criminal organizations to support its own drug-trafficking operations there. The ongoing Zeta-Sinaloa rivalry at that time triggered a series of deadly firefights in Guatemala, prompting fears that the bloody turf battles that had led to record levels of organized crime-related violence inside Mexico would extend into Central America.
Security Implications in Central America
Despite these concerns and the growing presence of Mexican traffickers in the region, there apparently have been no significant spikes in drug-related violence in Central America outside of Guatemala. Several factors may explain this relative lack of violence.
First, most governments in Central America have yet to launch large-scale counternarcotics campaigns. The seizures and arrests that have been reported so far have generally been the result of regular police work, as opposed to broad changes in policies or a significant commitment of resources to address the problem. More significantly, though, the quantities of drugs seized probably amount to just a drop in the bucket compared to the quantity of drugs that moves through the region on a regular basis. Because seizures have remained low, Mexican drug traffickers have yet to launch any significant reprisal attacks against government officials in any country outside Guatemala. In that country, even the president has received death threats and had his office bugged, allegedly by drug traffickers.
The second factor, which is related to the first, is that drug traffickers operating in Central America likely rely more heavily on bribes than on intimidation to secure the transit of drug shipments. This assessment follows from the region's reputation for official corruption (especially in countries like Nicaragua, Honduras, Panama and Guatemala) and the economic disadvantage that many of these countries face compared to the Mexican cartels. For example, the gross domestic product of Honduras is $12 billion, while the estimated share of the drug trade controlled by the Mexican cartels is estimated to be $20 billion.
Finally, Mexican cartels currently have their hands full at home. Although Central America has undeniably become more strategically important for the flow of drugs from South America, the cartels in Mexico have simultaneously been engaged in a two-front war at home against the Mexican government and against rival criminal organizations. As long as this war continues at its present level, Mexican drug traffickers may be reluctant to divert significant resources too far from their home turf, which remains crucial in delivering drug shipments to the United States. Looking Ahead
That said, there is no guarantee that Central America will continue to escape the wrath of Mexican drug traffickers. On the contrary, there is reason for concern that the region will increasingly become a battleground in the Mexican cartel war.
For one thing, the Merida Initiative, a U.S. anti-drug aid program that will put some $300 million into Mexico and about $100 million into Central America over the next year, could be perceived as a meaningful threat to drug-trafficking operations. If Central American governments choose to step up counternarcotics operations, either at the request of the United States or in order to qualify for more Merida money, they risk disrupting existing smuggling operations to the extent that cartels begin to retaliate.
Also, even though Mexican cartels may be reluctant to divert major resources from the more important war at home, it is important to recognize that a large-scale reassignment of cartel operatives or resources from Mexico to Central America might not be necessary to have a significant impact on the security situation in any given Central American country. Given the rampant corruption and relatively poor protective security programs in place for political leaders in the region, very few cartel operatives or resources would actually be needed if a Mexican drug-trafficking organization chose to, for example, conduct an assassination campaign against high-ranking government officials.
Governments are not the only potential threat to drug traffickers in Central America. The increases in land-based drug trafficking in the region could trigger intensified competition over trafficking routes. Such turf battles could occur either among the Mexican cartels or between the Mexicans and local criminal organizations, which might try to muscle their way into the lucrative smuggling routes or attempt to grab a larger percentage of the profits.
If the example of Mexico is any guide, the drug-related violence that could be unleashed in Central America would easily overwhelm the capabilities of the region's governments. Last year, STRATFOR considered the possibility of Mexico becoming a failed state. But Mexico is a far stronger and richer country than its fragile southern neighbors, who simply do not have the resources to deal with the cartels on their own. This report may be forwarded or republished on your website with attribution to www.stratfor.com.
Copyright 2009 Stratfor.

Candidatos del PRI vulnerables

Columna Bajo Reserva (El Universal, 27 de marzo de 2009);
Y hablando de aquellas tierras (Chihuahua): se nos dice que los jerarcas del PRI nacional han planteado retirar la candidatura a diputado federal de Héctor “Teto” Murguía, ex alcalde de Ciudad Juárez, acusado de narcotraficante por el líder del PAN, Germán Martínez, y sospechoso de estar relacionado con alguna de las fracciones que se pelean la plaza fronteriza. Si le retiraban la candidatura, pensaban hace una semana, era brindarle la cabeza al panista. Ahora no lo piensa así. Las encuestas les favorecen significativamente, razonaron. ¿Por qué uno o dos personajes van ser piedra en el camino para lo que parece un carro semicompleto? Varios de los capitanes priístas han planteado que Murguía mismo anuncie que se retira, y que se pone en manos de la PGR. A ver qué le encuentran, retará el juarense. La estrategia del PRI nacional no es nada mala; limpia su elección, da señales de sensibilidad y conciliación, y se quita a Martínez de encima.
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Columna Frentes Políticos de Excélsior:
IV.Ni tan solo. Mario Anguiano Moreno, con todo y sus presuntos vínculos con el narcotráfico, tiene la anuencia del gobernador Silverio Cavazos. Y con eso le basta: ya es el candidato priista a gobernar Colima. Su candidatura resulta vulnerable y los partidos de oposición lo van a aprovechar, advirtió uno de los tres precandidatos perdedores, Arnoldo Ochoa González. El mismo Anguiano reconoció que el CEN recomendó analizar su postulación y, aún así, se la jugó.
V.Nuevo León. Aunque no quiera admitirlo, la plaza que gobierna Natividad González Parás está caliente. Como nunca antes. La Sedena y la PGR presentaron a Héctor Huerta Ríos, La Burra, lugarteniente de los Beltrán Leyva. Y en Saltillo se capturó a Sigifredo Nájera Talamantes, El Canicón, responsable de la ejecución de nueve militares comisionados en Nuevo León y de al menos seis agentes federales, además de autor del ataque a una televisora en Monterrey y al consulado americano. Y los que faltan...